مقالات آموزشی

تشخیص فرش ماشینی با کیفیت

عوامل موثر بر کیفیت فرش ماشینی

فرش ایرانی آیینه تمام نمای هنر و فرهنگ ایران زمین و نمادی از قرن ها اصالت هنر در این سرزمین کهن است؛ ایرانیان همواره از این هنر استقبال نموده، به گونه ای که کمتر خانه ای را می توان یافت که نقشی از فرش در آن نباشد. پس مهم است که فرشی انتخاب نماییم که با کیفیت باشد.
اما انتخاب یک فرش با کیفیت که بر زیبایی منزل بیفزاید کار دشواری است چرا که با دقت در ظاهر فرش چندان نمی توان به کیفیت آن پی برد. در این مقاله سعی نموده ایم هرچند کوتاه به عوامل موثر در کیفیت فرش ایرانی بپردازیم تا در انتخابتان دچار سردرگمی و مشکل نشوید.
هرچند همواره توصیه ما خرید از فروشگاه های معتبر و مطمئن است.

نوع و جنس نخ

وقتی درباره نخ به کار رفته در فرش ماشینی صحبت می کنیم باید به سه نوع نخ تار، پود و خاب یا خاو اشاره کنیم. هر کدام از این نخ ها در بافت فرش، کاربردی مخصوصبه خود دارد.
به آن دسته از نخ فرش که در جهت طول آن قرار می گیرد وعموماً از جنس پلی استر یا پنبهاست نخ تار گفته می شود.

(نخ قرمز رنگ نخ تار و نخ آبی رنگ نخ پود است)

یکی دیگر از انواع نخ فرش ماشینی، نخ پود است. این نخ در جهت افقی و در عرض فرش، به کمک شانه روی تار بافته می شود. نخ پود که ممکن است از جنس پلی استر، پنبه یا جوت باشد، در واقع نگهدارنده و محکم کننده نخ خاب است.

آنچه به عنوان طرح و نقش در فرش ماشینی می بینید، نخ خاب یا ریشه فرش است. این نخ غالبا از الیاف مصنوعی تولید می شود و می تواند از جنس الیاف اکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن باشد. بیشتر وزن فرش از نخ خاب تشکیل شده و نوع نخ به کار رفته در آن تعیین کننده کیفیت فرش می باشد.

در تولید فرش های ماشینی درجه یک از الیاف آکریلیک به ویژه آکریلیک هیت ست شده (فرایندی که نخ بعد از ریسیده شدن با بخار و دما تثبیت و در نتیجه مقاوم می شود) استفاده میشود. این نخ نسبت به سایر نخ ها لطیف تر و نرم تر می باشد و به علت عدم پرزدهی محیط خانه را تمیز تر نگه داشته و از آن مهمتر اینکه فاقد حساسیت می باشد و در نتیجه برای کودکان و افراد مبتال به مشکالت تنفسی مناسب تر باشد.

اگر به دنبال فرشی ماندگار و با کیفیت باال برای پذیرایی خود هستید پیشنهاد ما به شما فرش اکریلیک است. با توجه به وجود فرش های تقلبی و عدم شناخت بسیاری از مشتریان از جنس و نوع نخ به کار رفته در فرش، خرید از مکان های معتبر و شناخت فرش اصل و تشخیص فرش اکریلیک مهمترین نکته های است که باید رعایت کنید.

اگر فرشی بر اثر پا خوردن زود از بین برود، پرز بدهد و ... احتماالً نخ خاب آن باکیفیت نبوده است. پس در انتخاب فرش با کیفیت دقت نمایید.

تشخیص فرش آکریلیک

از خصوصیات فرش آکریلیک این است که از الیافی بافته شده است که بسیار سبک و شبیه پشم طبیعی است. این فرش های ماشینی مقاومت بالایی در برابر روغن ها، چربی ها، تابش نور آفتاب، حرارت، پاخور شدن و شست و شو دارند.

  1. دست کشیدن روی فرش: دستتان را روی سطح فرش بکشید اگر دست به راحتی سر خورد و احساس چسبندگی و زبری نکردید آن فرش اکریلیک است. (نخ های آکریلیک حالت دانه دانه دارد).
  2. بوی فرش : از آنجایی که الیاف اکریلیک از بهترین و خالصترین الیاف مصنوعی محسوب میشود بوی مواد نفتی و پلاستیک را نمیدهند و در برابر حرارت مثال گذاشتن جسم داغ مقاومت باالیی دارد.
  3. شفاف بودن رنگها: رنگ روی نخ اکریلیک پیدا تر و شفاف تر از جنس نخ های دیگر مثل پلی استر می باشد و از نرمی و لطافت بالایی برخوردارند. رنگ و طرح و نقشه فرش های آکریلیک شاد و براق است و درخشندگی بالایی دارند و رنگ های آن کدر و غبار گرفته نیست.

4. پرزدهی: از خاصیت فرش اکریلیک پرزدهی آن است که البته بعد از مدتی این پرزدهی از بین می رود. (با فرایند هیت ست شدن، پرزدهی آن ها بسیار کم و به حداقل رسیده است که آن هم با روشهای ساده از بین می رود).

5. عدم گره خوردگی نخ خاب: اگر دانه های خاب فرش درون هم گره نخورده باشند، نشان دهنده اکریلیک بودن نخ فرش است.

_ فرش آکریلیک طول عمر و دوام بسیار بالاتری نسبت به پلی استر دارد و تا سال های سال قابل استفاده است.
_ هنگامی که فرش آکریلیک را می شوید هیچ گونه تغییری در ظاهر قالی احساس نمی کنید ولی فرش پلی استر با شستشو رنگ باخته و از زیبایی آن کاسته می شود.

شانه و تراکم فرش

یکی دیگر از ویژگی های فرش درجه یک تطبیق تعداد شانه و تراکم فرش است. هر چه تعداد شانه ها و تراکم فرش بیشتر باشد فرش ریزتر و ظریف تر می شود و از ضخامت آن کاسته می شود.

فرشهای ماشینی بسته به نوع شانه، دارای تراکمهای استانداردی هستد. فرشهای 700 شانه دارای تراکم استاندارد 2550 گره، فرشهای 1000 شانه دارای تراکم 3000 گره، فرشهای 1200 شانه تراکم استاندارد 3600 و فرشهای 1500 شانه دارای تراکم 4500 میباشند. گلیمهای ماشینی 320 شانه و تراکم 750 و فرشهای ماشینی وینتیج نیز دارای استاندارد 500 شانه و تراکم 1400 میباشند.

به تعداد گرهها در یک متر از عرض فرش را تراکم عرضی یا شانه در فرش ماشینی میگویند. به طور مثال اگر فرش 1500 شانه را در نظر بگیریم تعداد گرهها در یک متر از عرض آن باید 1500 گره باشد. برای امتحان میتوانید از پشت فرش تعداد گرهها را در 10 سانتی متر از عرض فرش بشمارید، که در فرش ماشینی 1500 شانه تعداد گرهها در عرض فرش باید به 150 گره برسد.

به تعداد گرهها در یک متر از طول فرش را تراکم طولی یا تراکم در فرش ماشینی میگویند.
به طور مثال اگر یک فرش ماشینی با تراکم 3600 را در نظر بگیریم باید در یک متر از طول فرش 3600 گره بافته شده باشد. برای آزمایش این موضوع هم می توانید تعداد گرههای پشت فرش را در 10 سانتی متر از طول فرش بشماریم که نتیجه آن در یک فرش ماشینی با تراکم 3600 باید 360 گره بافته شده باشد.

از آنجا که تراکم فرش در وزن، کیفیت و طول عمر فرش تاثیر بسیار زیادی دارد باید گفت فرشی که تراکم بیشتری داشته باشد ارزشمندتر است و قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت.

دستگاه بافت فرش ماشینی

تولید فرش ماشینی نیازمند دقت، کارایی و توجه به جزئیات است. ماشین آلات مورد استفاده در این فرآیند نقش مهمی در تعیین کیفیت فرش های تولید شده ایفا می کنند.
دستگاه (2X HCL) بهترین و با کیفیت ترین دستگاه بافت فرش ماشینی درجه یک است. البته دستگاههای بافت خوب و با کیفیت دیگری مانند (HCP) وجود دارد. اما در رتبه های بعدی جای میگیرند. لازم است بیان کنیم تمامی دستگاههای بافت فرش، در کشور آلمان و بلژیک طراحی و ساخته شده اند. دستگاههای تولید شده توسط این کشورها جزو بهترینها شناخته میشوند.
دستگاه های بافت فرشهای درجه پایین ممکن است در بافت فرش خلل ایجاد کنند؛ برای مثال فرش، داخل دستگاه گیر کند و یک رج از نقشه چندین بار بافته شود که با نگاهی سطحی قابل تشخیص نخواهد بود و یا گره ها به گونه ای ناقص زده شوند و پس از مدتی با پاره شدن نقطه اتصال گره کنده شده و علاوه بر پرزدهی، سوراخ هم ایجاد شود.

آهار زنی

یکی از ویژگی های فرش ماشینی درجه یک، استفاده از چسب آهار به صورت استاندارد است.
فرش ها پس از بافته شدن توسط دستگاه های موجود، وارد شرکت های آهار و تکمیل میشوند. وظیفه شرکتهای آهار این است که گرههای فرش را از طریق چسب آهار محکم کنند. همچنین نایکنواختی سطح فرش را نیز ترمیم سازند. در فرش های ماشینی درجه یک برای افزایش استحکام و مقاومت گرههای فرش، از چسب آهار استفاده میکنند. این چسب وزن فرش را زیاد میکند در نتیجه قیمت این فرشها نیز بیشتر میشود.
در برخی از شرکت های بافت فرش دستور میدهند تا از چسب زیادی استفاده شود. تا در این صورت وزن فرش بیشتر و قیمتش افزایش یابد. که این کار اخلاقی و استانداردی نیست. به همین خاطر است که یکی از ویژگی های فرش ماشینی درجه یک، استفاده از چسب آهار به صورت صحیح است.

هنگام خرید فرش با دقت در اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت به احتمال زیاد می توانید تجربه خرید فرش ماشینی با کیفیت را داشته باشید؛ اما همچنان برای افرادی که شناخت زیادی از فرش ماشینی ندارند تشخیص فرش ماشینی مرغوب از بی کیفیت سخت است و بهترین راه اعتماد به فرش فروشی ها و کارخانه جات معتبر است.

ما در شرکت تهیه و توزیع صنایع فرش سیمرغ کاشان با همکاری بهترین و معتبرترین کارخانه جات فرش ماشینی کاشان، دنیایی از طرح و رنگ های مختلف را در اختیار شما عزیزان قرارداده ایم تا با خیالی راحت و آسوده، باکیفیت ترین انتخاب را داشته باشید و از زیبایی فرش اصیل ایران لذت ببرید.

یک نظر در “تشخیص فرش ماشینی با کیفیت

  1. خانم سعیدا گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *